fredag 2. mai 2008

VURDERINGSKRITERIER

Som fleksibel allmennlærerstudent ved HIT har jeg fem års erfaring med mappevurdering, i tillegg har jeg et av årene også vært fleksibel student ved Universitetet for bio- og miljøvitenskap i Ås. Begge skoler har brukt lukkede læringsplattformer, Fronter og It`s learning. I mange fag har det vært helt opp til meg selv hvilke mål jeg skulle arbeide etter, og jeg har fått få eller så godt som ingen kriterier for vurderingen. I enkelte fag, som pedagogikk med Kongsgården (HIT), har vi selv måttet operasjonalisere kompetansemålene (og derved definert en del kriterier for våre egne arbeider), nesten alltid måttet formulere problemstillingen ut fra et gitt hovedemne, og felles kriterier for vurdering har vært meget detaljerte. Underveisvurderingen var konkret, og satt i sammenheng med kriteriene. Hjørdis Hjukse forteller at kriteriene må være forståelige og meningsfulle for elevene, og nettopp den arbeidsformen jeg har beskrevet var svært klargjørende. Eleven vil hele tiden være klar over - eller gjøres oppmerksom hvilket mål han arbeider mot, noe som igjen tydeliggjør hva han allerede kan og hva han må søke mer kunnskap om. Å arbeide etter læringsstøttende vurdering (Hjukse) har vært en krevende, men utrolig lærerik prosess og sluttvurderingen ble bare en bekreftelse. Slik jeg ser det, sitter jeg igjen med en mer gjennomarbeidet og ”bunnsolid” kunnskap i dette faget enn i mange av de andre fagene. Som Hjukse poengterte i sin forelesning, må målet for mappevurdering være økt læring, og økt læring skjer best ved formativ vurdering i motsetning til summativ vurdering. Innen teknologi og læring kalles dagens periode ”Datastøttet samarbeidslæring”, det vil si at samarbeid + dialog = læring (Hjukse). Jeg tror også en forutsetning for å lykkes er at elevene har en tydelig formulert framdriftsplan å forholde holde seg til. Med digital mappevurdering tror jeg vi kan skape et rom der læring, og ikke primært kontroll er målet.

2 kommentarer:

Fruen fra havet sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Fruen fra havet sa...

Opplevde du det vanskelig å sette opp både problemstilling, mål og vurderingkriterier? Jeg har selv bare jobbet med å sette opp problemstilling, ikke mål og vurderingskriterier. Selv DET er vanskelig nok, MEN er en god trening til det å skulle ut som lærer: lære å formulere gode og konkrete oppgaver til elevene.