fredag 2. mai 2008

MAPPEVURDERING

For et par tre år siden holdt Lars Helle en meget interessant forelesning på Høgskolen i Telemark. Tittelen på forelesningen var Vurdering – kontroll eller læring, og akkurat det tror jeg er et spørsmål vi hele tiden må ha som rettesnor når vi utarbeider kriterier for oppgaver, enten vi gjør det alene, sammen med kollegaer eller helst i samarbeid med elevene. Mappevurdering er en vurderingsform som, ved riktig bruk, kan virke svært motiverende for eleven. Med riktig bruk mener jeg at det er den formative vurderingen som må ligge til grunn for å bruke digitale mapper, summativ vurdering må bare være en naturlig avslutning på det arbeidet som allerede er vurdert. Med klart definerte kriterier, gjerne utarbeidet i samarbeid med elevene, og tydelig underveisvurdering vil nok elevene lettere kunne se at det er læring og ikke kontroll som vektlegges. Ved å bevisstgjøre eleven på arbeidsprosessen med tydelige mål og klare kriterier, tror jeg vi skaper mer bevisst læring. Med de krav til kompetansemål som L06 stiller, finner jeg det nesten vanskelig ikke å bruke digitale mapper fra mellomtrinnet og oppover. Elevene skal blant annet ha multimodal kompetanse, de skal publisere forskningsrapporter og arbeide med tekster som en prosess. I en digital arbeidsmappe vil alt arbeid kunne samles, det kan lett hentes opp for eksempelvis redigering eller framvisning, og jeg tror det kan virke strukturerende for elevene. Karlsen og Wølner mener at vi må: ”… komme fram til metoder som gir elevene en samlet digital ferdighet som gir nye steder for læring.”[1] Tilpasset opplæring er et nøkkelord når det gjelder digitale mapper. I en digital mappe vil elevene kunne samle og vise fram arbeid som før ble arkivert, som papir eller i hukommelsen. Prosesser i praktiske fag, musikalske framføringer, digitale fortellinger og selvfølgelig skriftlig dokumentasjon. Ikke minst vil en digital mappe gi elevene mulighet til å dele kunnskaper og ferdigheter med hverandre.

[1] Karlsen og Wølner 2006:24

1 kommentar:

Fruen fra havet sa...

Bra poeng, Miriam: ikke kontroll, men læring!!!

Lykke til med mappearbeid i klassen din :-)