fredag 2. mai 2008

PUBLISERING AV ELEVARBEIDER

Før har jeg vært ganske skeptisk til publisering av elevenes arbeid på åpent nett, men etter hvert som jeg har tilegnet meg mer kunnskap om emnet ser jeg mange fordeler, både for lærer og elev. Om elevene får riktig opplæring i nettvett, og læreren sørger for å ha en styrende funksjon, kan det være både nyttig og morsomt. Publisering kan være motiverende og spennende for elevene, og derved spore til større deltakelse, interesse og innsats. Mange elever er allerede tidlig i skoleløpet bruker av MSN og Facebook, og derfor vant med å dele sine meninger og uformelle tekster med andre. LK06 opererer med fem grunnleggende ferdigheter i alle fag: lese, skrive, uttrykke seg muntlig, regne og å kunne bruke digitale verktøy. I boka Den femte grunnleggende ferdighet sier Karlsen og Wølner: ”Ved å planlegge og utforme undervisningsopplegg innenfor forskjellige fag og emner ut fra den digitale kompetanse, kunnskap og ferdighet som studenter og elever allerede har, vil vi kunne skape en motivasjon og interesse for både faglig og digitalt arbeid. ”[1] Om skolen skal ”være i samfunnet”, tror jeg vi må legge til rette for at elevene kjenner igjen hverdagen sin i skoledagen. Tema-, gruppe-, og emnearbeid er noe som kan være spennende, det gir både ideer og læring og elevene får vist fram det de har fått til i fellesskap. I dagens samfunn er læring er å lære å lære. Det sies at dagens skoleelever må være forberedt på å skifte kompetanse 5 ganger i løpet av livet, hvilket vil tilsi at læringskompetanse er noe av det viktigste vi kan bidra med. Publisering av arbeider vil også, ved gjennomtenkt bruk, hjelpe elevene med å bygge stillasjer for hverandre. Individuelt arbeid mener jeg at man bør være mer forsiktig med å legge ut. Eventuelt kan det opprettes en klasseside der den eleven som ønsker det, i samarbeid med læreren, kan publisere spesielt interessant arbeid. Jeg synes det er viktig å huske på at stoltheten over et personlig arbeid kan få en knekk, om noen legger inn negative kommentarer. Det gir en annen følelse enn alminnelig veiledning og rettledning fra læreren.
[1] Karlsen og Wølner 2006:22-23

1 kommentar:

Fruen fra havet sa...

Først: fin blogg, artig navn på den, hyggelig jaktbilde - og flott "kommentar" under profilen din: "...skal jeg NYTE å være kontaktlærer...". Heldige elever og foresatte, sier jeg!

Så til innlegget ditt. Du påpeker at det er viktig med "nettvett" - og det tror jeg er et stikkord når det er snakk om publisering av elevarbeider. Her har læreren et stort ansvar, nemlig å formidle hva som er lov- ikke lov, hva en kommenterer - og hvordan en kommenterer andres arbeid osv. Også jeg mener at elevene bør ha nådd en viss modenhet/alder før det er snakk om publisere arbeid på åpne nett. FOR det er raskere å bryte ned enn å bygge opp. Stoltheten over eget arbeid er viktig å ta vare på for å motivere til videre innsats :-)